Geschiedenis omgeving

De omgeving van Bertha010 is een gebied met contrasten en een rijke geschiedenis. Vlakbij de stedelijke omgeving en de haven is er nog volop ruimte en rust aanwezig. Wie de drukke autoweg verlaat ontdekt vlakbij de schoonheid van prachtige oude steden, dorpen en natuur.

Rotterdam

Vroeger was Rotterdam een dorpje aan de rivier de Rotte. Omstreeks 1250 sloot men de riviermonden af met dammen. Door de stijgende zeespiegel drong namelijk teveel zout landinwaarts. Deze dammen belemmerde echter het doorgaande scheepvaartverkeer. Dat maakte het noodzakelijk lading van het ene schip naar het andere schip te laden. Het bleek ook een ideale plek voor het verhandelen van de lading. Zo ontstonden handelsteden als Rotterdam. Dankzij de haringvisserij groeide het dorpje uit tot een stad. Rond 1600 konden er wel 100 haringschepen in de haven liggen.  Rotterdam ontwikkelde zich tot een handelshaven. Koopvaardijschepen voeren vanuit Rotterdam uit naar Zuid-Amerka, Azie en weer terug. Midden in de stad gingen de schepen voor anker, voor het lossen van onder meer tabak en specerijen. Deze producten werden opgeslagen in pakhuizen langs de kades.

Entrepothaven Rotterdam-Zuid.

In de 17e eeuw begon het inwonersaantal te groeien; van 20.000 naar 50.000. Maar pas in de 19e eeuw bracht de industriële revolutie honderdduizenden mensen op de been richting Rotterdam en telde het in de 20ste eeuw het hoogste aantal inwoners.

De Rotterdamse binnenstad verloor haar hart bij het bombardement van 14 mei 1940. De oorlog was toen net 4 dagen bezig en Rotterdam was haar stadshart al verloren. Maar de enorme wilskracht van de Rotterdammers zorgde ervoor dat de stad begon met het herstel van de haven en de binnenstad. Slechts 4 dagen na het bombardement werd er al een besluit tot wederopbouw genomen.

Centrum Rotterdam begin jaren 40 van de vorige eeuw.

Rond 1950 begon het stadshart van Rotterdam weer te kloppen en een nieuw leven gaf de stad weer kracht. Door de heropbouw is er zoveel werk dat er eind jaren ’50 gastarbeiders moeten komen.

Haven jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.

In 1962 wordt Rotterdam de grootste haven ter wereld. De Rotterdammers hebben dan ook als motto ‘aanpakken’ en dit blijkt ook uit de geschiedenis. In de jaren ’70 werd er besloten dat de stad levendiger moest worden. Er moesten meer woningen in het centrum komen. Dit werd het begin van de stadsvernieuwing. Nogmaals werd dit in de jaren ’80 gedaan met als kernpunten stedelijke, economische en sociale vernieuwing. Deze vernieuwing was nodig om de stad ook te laten overleven in de 21ste eeuw. Door de gastarbeiders was Rotterdam een echte multiculturele samenleving geworden.

De Maas is prominent verbonden met Rotterdam. Deze rivier speelt een belangrijke rol voor Rotterdam als wereldhaven en als toegangspoort naar Europa. Zij vormt de scheidslijn tussen het noordelijke en het zuidelijke stadsdeel van Rotterdam. De Erasmusbrug overbrugt deze scheiding en zorgt ervoor dat de twee stadsgedeeltes weer met elkaar verbonden worden.

Rotterdam is uitgegroeid tot een dynamische stad met vooraanstaande naoorlogse architectuur. De stad heeft nu ruim 600.000 inwoners die met elkaar de liefde voor de stad delen.

Het eiland Ijsselmonde

Het eiland Ijsselmond is genoemd naar het voormalige dorp Ijsselmonde aan de zuidoever van de Nieuwe Maas, dat nu deel uitmaakt van Rotterdam. Plaatsen als Barendrecht, Rhoon en Ridderkerk bezitten, naast hun huidige, toenemende, belang als forensengemeente, monumenten die de sfeer ademen van het verleden. Een schilderij uit 1618 van Aert Anthonisz, voorstellende de thuiskomst van het schip 'De Eendracht' van Schouten en LeMaire na hun ontdekking van Kaap Hoorn, toont het in 1900 gesloopte kasteel en het 16de-eeuwse kerkje.

Oude ansichtkaart kasteel van Rhoon.

Schiedam

Floris de vijfde bracht zijn jeugd door in het Huis te Riviere in de nederzetting bij de dam in de Schie, dat zijn tante en tevens voogdes Aleid van Holland in 1258 had gesticht. Hij verleende schiedam in 1275 stadsrechten. De voornaamste middelen van bestaan waren de handel en visserij. In de achtiende eeuw nam de jenneverstokerij een grote vlucht en tegen het eind van de daarop volgende eeuw waren dat er niet minder dan 400. De Korenbeurs, de imposante stellingmolens en het zakkendragershuisje zijn nog immer de stille getuigen uit die tijd.

Schiedam rond 1900.

Vlaardingen

In 1018 besloot graaf Dirk de derde tol te heffen op de Merwede bij een sterkte te Vlaardingen. Dit stuitte op overvloedig verzet van zijn leenheer, de bisschop van Utrecht. Ook keizer Hendrik de tweede sommeerde hem deze activiteit te staken en liet een kleine legermacht uitrusten om zijn woorden kracht bij te zetten. Dirk, gesteund door een groep Friese kolonisten, wist de aanvallers te verslaan en vestigde hiermede de ontwikkeling van de graven van Holland in dit zuidelijke deel van het kustgebied. Vlaardingen kreeg stadsrechten in 1273. De handel nam toe na de opheffing van het Maasrecht om goederen via Dordrecht in- of uit te voeren. De haringvangst zou gedurende vele eeuwen de belangrijkste bron van inkomsten blijven.

Maassluis

In de havenkom van Maasluis bevindt zich de sluis waaraan de stad haar naam te danken heeft. Deze "Maeslandersluze"ontwaterde een in de 14de eeuw bedijkte uiterwaard. Maassluis kende in de 17de en 18de eeuw een periode van grote welvaart vanwege de haringvisserij. De stoomsleepboot "Furie', gebruikt in de tv-serie 'Hollands glorie' naar het gelijknamige boek van Jan de Hertog, herinnert aan Maassluis als belangrijkste zeesleephaven.

Twee kleine zelflosser gooien in Maassluis hun lading op de kant,

Rozenburg

Rozenburg werd pas een eiland toen in 1866 de Nieuwe Waterweg werd gegraven. De opmars van de Rotterdamse haven heeft het eiland vrijwel geheel in beslag genomen. De dorpen Rozenburg en Blankenburg zijn vanwege brede groenstroken kleine natuurlijke oases in een woud van kranen en raffinaderijpijpen.

Het eiland Voorne-Putten

Al ver voor onze jaartelling heeft 1 van de vele watersnoden Voorne gescheiden van Goeree. Met de bedijking van het eiland werd in de 13de eeuw een begin gemaakt. De horizon wordt gedomineerd door de toren van de Catharijnekerk van Brielle. Brielle werd op 1 april 1572 opgeschrikt door een vloot van 26 geuzenschepen onder bevel van adminiraal Willem Lumey en zijn ondercommandant Willem Blois van Treslong. Zij namen de stad in door met een scheepsmast de Noordpoort van de stad in te rammen. Aan Blois van Treslong, een zoon van een voormalige baljuw van Voorne, was te danken dat de stad werd gespaard voor brandstichting. Oostvoorne is in oorsprong een kleine nederzetting aan de voet van de burcht van de heren van voorne. Voor het eerst in 1105 spreken de kronieken van Oostvoorne. De burcht ligt op een kunstmatige heuvel en is voorzien van een slotgracht. De burcht heeft, onder andere, gediend als verblijfplaats van Jacoba van Beieren. Na 1550 trad het verval in. Hellevoetsluis is ontstaan als marinehaven. In 1598 besloten de Staten van Holland tot het aanleggen van de haven. De marine bleef uiteindelijk tot 1935. In 1829 werd Hellevoetsluis tevens de voorhaven van Rotterdam door de aanleg van het Voornse Kanaal. De geschiedenis van de stadjes Heenvliet en Geertvliet is nauw verbonden aan de Bernisse, lang geleden een brede stroom. Rond het jaar 1500 slibde de Bernisse dicht en verloren beide stadjes hun belang als haven. De uit 1254 daterende heerlijkheid Heenvliet verwierf in 1469 stadrechten. De heren van Heenvliet hieven er tol op en langs de Mijnsherenstroom. Het oude tolhek staat er nog steeds. De heren van Putten uit Geervliet waren ook machtig. Zij speelden een gewichtige rol in het complot tegen Floris de vijfde.

Brielle met de oude markt.

De Hoekse Waard

De Hoekse Waard is een rijk landbouwgebied, waar ook veelteelt en tuinbouw een belangrijke plaats innemen. Sabine van Beieren, die was getrouwd met de graaf van Egmond, bezat in de 16de eeuw grote stukken van het westelijke deel van het eiland. Oud- en Nieuw- Beijerland danken hier nog hun naam aan. De Binnenmaas bij Maasdam was een oude loop van de rivier die aansloot op de Bernisse en langs Voorne zijn weg naar zee zocht.

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie